Kruhová (prstencová) topológia
Kruh
U kruhových sietí sú komunikačné stanice prepojené spojmi, ktoré sú využívané iba jednosmerne. Signál vyslaný jednou stanicou je postupne predávaný ostatným staniciam kruhu. Základným prvkom stanice je krátky posuvný register a po obehu sieťou sa vracia k stanici ktorá ho vyslala. Vlastnosti kruhových sietí sa dajú zhrnúť do týchto bodov:
· dvojbodové jednosmerné spoje sa dajú ľahko realizovať i na svetlovodoch
· v sieti sa dajú kombinovať rôzne médiá (pre krátke spoje elektrické, pre dlhé svetlovody
· sieť je však citlivá na výpadok ľubovoľného prvku (stanice alebo spoja)
U kruhových sietí sú pravidelne používané deterministické metódy riadenia.
Uvedené delenie sietí na siete zbernicové, stromové a kruhové sa opiera o elektrickú topológiu teda o spôsob vzájomného prepojenia staníc. Z hľadiska vlastnosti siete má veľký vplyv aj topológia fyzická (spôsob vedenia káblov) a topológia logická (metóda spolupráce staníc u deterministických metód)
U kruhových sietí sú komunikačné stanice prepojené spojmi, ktoré sú využívané iba jednosmerne. Signál vyslaný jednou stanicou je postupne predávaný ostatným staniciam kruhu. Základným prvkom stanice je krátky posuvný register a po obehu sieťou sa vracia k stanici ktorá ho vyslala. Vlastnosti kruhových sietí sa dajú zhrnúť do týchto bodov:
· dvojbodové jednosmerné spoje sa dajú ľahko realizovať i na svetlovodoch
· v sieti sa dajú kombinovať rôzne médiá (pre krátke spoje elektrické, pre dlhé svetlovody
· sieť je však citlivá na výpadok ľubovoľného prvku (stanice alebo spoja)
U kruhových sietí sú pravidelne používané deterministické metódy riadenia.
Uvedené delenie sietí na siete zbernicové, stromové a kruhové sa opiera o elektrickú topológiu teda o spôsob vzájomného prepojenia staníc. Z hľadiska vlastnosti siete má veľký vplyv aj topológia fyzická (spôsob vedenia káblov) a topológia logická (metóda spolupráce staníc u deterministických metód)
označuje v
počítačových sieťach pojem zapojenia, v ktorom je jeden uzol pripojený k ďalším dvom uzlom tak, že vytvoria kruh (prstenec). Prstencová topológia je menej efektívna a pomalšia ako
hviezdicová sieť, pretože v nej musia dáta prejsť cez veľké množstvo uzlov a aj počítačov, kým sa dostanú k cieľu. Napríklad ak má daná prstencová sieť osem počítačov, musia dáta z prvého počítača prejsť na štvrtý počítač cez počítače dva a tri (PC 1 → PC 2 → PC 3 → PC 4). Môžu isť aj opačným smerom; vtedy je potrebné prejsť z prvého počítača cez ôsmy, siedmy, šiesty, piaty na štvrtý (PC 1 → PC 8 → PC 7 → PC 6 → PC 5 → PC 4). Nevýhoda prstencovej topológie tiež spočíva v tom, že ak skolabuje jeden uzol, tak skolabuje celá sieť, pretože k funkčnosti siete je potrebné, aby bol v poriadku celý okruh.
Prstencová topológia sa využíva v sieťach Token Ring a FDDI.
referaty.atlas.sk/ostatne/informatika/20605/topologia
span style=/spanbr /
span style=nbsp;/p